Pakastettu ruoka on hyvää

 

Tuoreen ja pakastetun ruoan ravintoarvoista on runsaasti vertailevia tieteellisiä tutkimustuloksia.

 

Tuoreet kasvikset pitää kuljettaa pellolta kaupan hyllylle – prosessi, joka kestää noin 3 päivää kylmäsäilytyksessä ja/tai huoneenlämmössä. Tässä ajassa ne kuluttavat omaa ravintovarastoaan ja muuttuvat sen myötä laadultaan. Lisäksi erilaiset kasvikset kerätään usein ennen kuin ne ovat täysin kypsiä, jotta ne näyttäisivät tuoreilta kaupassa. Tämä voi vaikuttaa negatiivisesti ravintoarvoihin. Pakastetut kasvikset korjataan, kun ne ovat laadullisesti parhaimmillaan, ja pakastetaan 2–3 tunnin sisällä siitä. Näin säilytetään tärkeiden ravintoaineiden pitoisuudet. Voit siis luottaa siihen, että pakastetut kasvikset ovat tuoreita.

 

Pakastettu vastaan tuore?

The Health Education Authority toteaa ”Enjoy Fruit & Vegetables” -esitteessä, että ”pakastetut kasvikset ovat yhtä terveellisiä kuin tuoreet – ja ne voivat olla helppoja, vaivattomia ja taloudellisia.” Pakastetut kasvikset tuovat joustoa ja helppokäyttöisyyttä ruoanlaittoon, kun pakastin toimii varastona ja kasvikset on pilkottu valmiiksi käytettäviksi kaikilla päivän aterioilla.

 

Ravintosisältö

Monet lähteet vahvistavat, että sellaisia ravintoaineita kuin C-vitamiinia, A-vitamiinia, folaatteja, karotiineja, proteiinia ja kuituja on yhtä paljon tuoreissa ja pakastetuissa kasviksissa – ja joissakin tapauksissa niitä on pakastetuissa kasviksissa jopa enemmän.

 

Illinoisin yliopiston (USA) ruoan ja ravitsemustieteen professori, tohtori Barbara Klein havaitsi, että pakastetuissa vihreissä pavuissa on kaksi kertaa korkeampi C-vitamiinipitoisuus kuin tuoreissa. Kolme päivää kaupan hyllyllä ja kolme päivää jääkaapissa – tyypillinen tilanne ostamisen jälkeen – tuoreessa vihreässä pavussa oli jäljellä vain 36 % sen C-vitamiinipitoisuudesta. Sen sijaan pakastettujen vihreiden papujen C-vitamiinipitoisuus oli 77 %. Terveyden ja ravitsemusopin asiantuntija, tohtori Dean Edell kertoo kirjassaan ”Eat, Drink & Be Merry”, että monien pakastetuttujen hedelmien ja vihannesten ravintoarvot ovat korkeampia kuin vastaavien tuoreiden.

 

Pakastamisen etuja

Britannian Elintarvikevirasto toteaa raportissaan ”Nutrition and Food Processing”, että useissa tapauksissa prosessoidun ruoan ravintoainepitoisuudet ovat korkeampia kuin prosessoimattomien. Paras esimerkki korkeista ravintoainepitoisuuksista ovat pakastamalla prosessoidut kasvikset, jotka käsitellään heti tai korkeintaan muutaman tunnin sisällä sadonkorjuusta, verrattuna tuoreisiin, joita on varastoitu muutamia päiviä ennen ostamista tai kuluttamista.

 

”The British Frozen Food Federation” -järjestö on todennut, että etabloitunut tutkimus ja yliopistot ovat tieteellisesti todistaneet pakastettujen hedelmien ja vihannesten ravintoarvojen olevan tuoreiden veroisia.

 

Maaliskuussa 1998 Amerikan vastine Elintarvikevirastolle, Food and Drug Administration, hyväksyi, että pakastettuja raaka-aineita saa kutsua terveellisiksi.